hemHogy érzed magad?

Kérdezz online. Segítünk!

Kérdezd online szakembereinket és kapj gyors választ kérdéseidre.
Add meg felhasználóneved és jelszavad a belépéshez.

Próbáld ki az EAP Chat okostelefon alkalmazást is:

A stressz kezelésének alfája és omegája

Bizonyára csodálatos lenne, ha egyszerűen eldönthetnénk, hogy nem engedjük, hogy a stressz elhatalmasodjon rajtunk egy bizonyos szituációban, és ez aztán midig így lenne. Szinte minden nap szembekerül az ember olyan eseményekkel, amelyekre az ember aggodalommal, frusztrációval és stresszel reagál. Azok a dolgok okozzák számodra a legnagyobb stresszhelyzetet, amelyeken nem tudsz úrrá lenni, vagy amelyekkel szemben tehetetlennek érzed magad. Éppenséggel a mindennapi, normál nyomás miatt is érezheted így magad, ha túlságosan gyorsan halmozódik egyik stresszhelyzetre a másik.


Gyakran találkozunk a „stresszmanagement”kifejezéssel, majd ezt követően egy sor olyan technika felsorolásával, amelyet a mindennapi életben előforduló nyomás kezelésére találtak ki. Jóllehet, ezen technikák közül valamennyi a segítségünkre lehet, megkönnyebbülést is hozhat számunkra, de csak átmenetileg.

Ahhoz, hogy a napi stressz mennyiségét hosszú távon is képesek legyünk csökkenteni, a stressz kezelését döntés-hozó folyamatként kell felfognunk.

Először is fel kell ismerned saját magadon a stressz jeleit és tüneteit, azután el kell döntened, hogy mit tudsz, és mit nem tudsz tenni az adott szituációban. Ebben a döntéshozó folyamatban segítségünkre lehet az adott helyzet megközelítésében az ún. „hármas” módszer, /angolul 3 „A”, mert mindegyik szó „A”- val kezdődik / azaz a „változtat”, „elkerül” és „elfogad” perspektivája, azaz tekints minden stresszhelyzetre a következőképpen:

 

  • 1: Meg tudom-e változtatni?
  • 2: El tudom-e kerülni?
  • 3: El kell-e fogadnom?

 

A „MEGVÁLTOZTATOM”, arra utal, hogy eltűntetem vagy lecsökkentem a stressz forrását azzal, hogy változtatok. Ezt olyan lépésekkel érhetjük el, mint a : „megoldom a problémát”, „kommunikálok”, „beosztom az időt”, „előre tervezek”,a „megszervezem”,az „egyeztetek”.

Ha például a közeledő határidőre mindig stresszel reagálsz, akkor ezt a stresszhelyzetet úgy változtathatod meg, hogy a munka elvégzéséhez elengedhetetlenül szükséges feladatok megoldását megszervezed és rangsorolod.

Egyes esetekben már a helyzet megváltoztatása is maga után vonhatja a stressz feloldását a jelenben, sőt majd a jövőben is. A legtöbb esetben megmarad ugyan a stressz, de jelentősen kisebb mértékben, mint amilyen a változtatás előtt volt. A stressz, a munkavégzés természetes velejárója, hisz a legjobbat szeretnéd nyújtani, de már ezen a szinten, oly mértékben le tudod csökkenteni, hogy a helyzet ura lehess.

Az „ELKERÜLÉS” arra a képességre utal, hogy távol tudod magad tartani egy stresszes helyzettől, vagy ki tudod találni, hogy hogyan maradhass a háttérben. Ez olyan magatartásformákat jelent, mint a „kivonulás”, a „kivonulás lehetőségének megadása”, a „nemet mondás képessége”, „a felelősség vállalása” vagy épp annak „visszavonása”. Az „ELKERÜLÉS”-hez két dologra van szükség:az egyik annak felismerése, hogy vannak olyan stresszhelyzetek, amelyeket el lehet kerülni, a másik az, hogy az ember ismeri a saját határait,és tud is úgy cselekedni, hogy azokat ne lépje át.

Tegyük fel, felkérnek, egy jótékony célú bizottság elnöki posztjára. Tudod, hogy most éppen sem időd, sem energiád nincs erre a feladatra, és ha egy további kötelezettség hozzájön a többihez, az természetesen stresszt fog okozni. Mondhatsz „nem”-et és elkerülheted ezt a bizonyos stresszt. Feltehetőleg, ha már dolgozol egy feladaton és ehhez még hozzájön az is, hogy esténként vacsorát kell készítened, akkor ez egy stresszhelyzettel többet jelent számodra. Választhatod azt a lehetőséget is, hogy vacsorát rendelsz, vagy mindenki elkészíti a saját szendvicsét néhány estén keresztül, hogy a stressz halmozódását elkerüld.

Persze vannak olyan helyzetek, amikor nem mondhatsz „nem”-et, de nagyon fontos, hogy elkerüljük a stresszhelyzetek halmozódását. Ha nehéz „ráhagyni”, vagy „nem-et mondani”, akkor segítségedre lehetnek az olyan kérdések, mint például:

 

  • „Tényleg elengedhetetlenül szükséges az, hogy ezt tegyem?”
  • „Ki az, aki ezt elvárja tőlem?”

 

„Mi történik akkor, ha nem teszem ezt” Olykor rá is jössz, hogy ezt senki sem várja el tőled, csak te önmagadtól.

Az”ELFOGADÁS”-ra olyan helyzetekben van szükséged, amikor nincs lehetőséged a „VÁLTOZTATÁS”-ra, vagy „ELKERÜLÉS”-re. Az „ELFOGADÁS”, nem tehetetlenséget jelent. Hanem ez azt jelenti, hogy fel kell vértezni magadat olyan képességekkel, amelyek ellenállóvá tesznek a felmerülő stresszhelyzetekkel szemben. Az ellenálló- képesség kifejlesztése magában foglalja a megfelelő táplálkozást, a pihenést, a tornagyakorlatok végzését, a hozzáállásod megváltoztatását, megbízható támogatói rendszer kiépítését és relaxációs technikák gyakorlását.

Ezeknek a technikáknak a felhasználásával kiépítheted ellenálló képességedet, és ellensúlyozhatod a stressz negatív hatásait. Például, ha közlekedési dugóba kerülsz, vegyél háromszor mély lélegzetet, ami segít abban, hogy megnyugtasd magad. Ehhez hasonlóan, ha soha nincs időd magadra, próbálj meg reggelente korábban felébredni és használd ki ezt az időt meditációra, vagy egy kis reggeli tornára.

A stressz elkerülhetetlenül része az életnek, és a stressz mértéke tulajdonképpen arra szolgál, hogy motiváljon és energiával töltsön fel bennünket. Fontos, hogy legyél tudatába annak, hogy soha nem vagy teljesen erőtlen, még a legstresszesebb események közepette sem. Mindig hozhatsz olyan döntéseket, amelyek kitartásod révén segíthetnek neked „VÁLTOZTATNI”, „ELKERÜLNI”, vagy „ELFOGADNI” az olyan stresszes helyzeteket, amelyekkel szembesülsz.